V čem se extrémně úspěšní obchodní zástupci liší od průměrných? Steve W. Martin, učitel prodejní strategie na University of Southern California, otestoval osobnosti 1000 špičkových B2B prodejců z těch největších firem. Jeho cílem bylo změřit hlavní charakteristika jejich osobností (otevřenost, svědomitost, extroverze, ochota, a negativní emoce). V těchto 7 vlastnostech se ti nejúspěšnější prodejci liší od svých ostatních kolegů.
Sedm osobnostních vlastností špičkových prodejců
26. 4. 2015, Recruitment, Typologie, Prodejní dovednosti

Skromnost
Navzdory stereotypním názorům, že úspěšní prodejci jsou egoističní a vlezlí, 91% z těch nejúspěšnějších vykazuje střední až vysoké hodnoty skromnosti.
- Prodejní styl: Zaměření na tým. Úspěšní prodejci říkají, že je to právě tým (pre-sales, techničtí inženýři, konzultanti, management), kdo jim pomůže získat zakázku.
Svědomitost
85% úspěšných prodejců má vysokou úroveň svědomitosti a cítí svou zodpovědnost za výsledky.
- Prodejní styl: Kontrola zakázky. Tito prodejci řídí celý prodejní cyklus, aby měli svůj osud pod kontrolou.
Orientace na dosažení cílů
84% prodejců měří svůj úspěch podle toho, jak naplnili své cíle.
- Prodejní styl: Orientace na rozhodování zákazníka. Prodejce se soustředí na způsob rozhodování zákazníka. Prodejní strategii tvoří podle toho, komu prodávají, a jak jejich produkt prospěje zákazníkově firmě; nesoustředí se na funkčnost samotného produktu.
Zvídavost
Úspěšní prodejci jsou mnohem hladovější po vědomostech a informacích, než jejich ostatní kolegové.
- Prodejní styl: Soustředění na detaily. Prodejci jsou duchapřítomní během prodejních telefonátů a to je vede k tomu, ptát se na těžké a nepříjemné otázky, aby zjistili vše, co potřebují. Úspěšní prodejci chtějí vědět, jestli mohou uzavřit obchod, a chtějí to vědět co nejdříve.
Nedostatek družnosti
Úspěšní prodejci mají menší sklony k tomu být přílš přátelští, než jejich kolegové.
- Prodejní styl: Dominance. Rady a doporučení dominantních prodejců jsou mnohem častěji vyslyšeny.
Psychická odolnost
Méně než 10% úspěšných prodejců zažívá pravidelné návaly negativních pocitů jako jsou zklamání, strach a obavy.
- Prodejní styl: Soutěživost. Mnoho úspěšných prodejců hrálo na střední škole závodně nějaký sport, a zdá se, že těží ze své schopnosti ovládat emoční zklamání a prohry, a jsou rychle schopni znovu soutežit.
Snížené sebeuvědomění
Sebeuvědomění určuje, jak rychle se někdo cítí ztrapněn. Vysoká úrověň sebeuvědomění může někdy přinášet obavy o vlastních schopnostech, stud a zábrany. Pouze 5% úspěšných prodejců je vysoce sebeuvědomělých.
- Prodejní styl: Agresivita. Úspěšní prodejci jsou připraveni bojovat a nebojí se zákazníka potrápit. Orientují se na akci a nebojí se mířit vysoko a volat novým zákazníkům.
Originál článku si můžete přečíst zde.